אהבה או יראה, או משהו שלישי...
-
ברור שהיראה יש לה עניין מרכזי כאן בתורה
לא מצאנו בתורה שצירך לדחות את היראה
וכמו שהראת בפסוקים שהבאתהמושג 'עמודא דאמציעתא' יבאר אולי יותר
ישנם שלושה קווים של הספירות ואכמ"ל
מה שנוגע לעניינינו שהקו האמצעי הוא שילוב של ימין ושמאל
ויש עוד הרבה להאריך בזה -
@נותלה-שלי
אז יוצא - ובשילוב הסיפור של ברוך מאן הנ"ל - משהו מאוד מענין.
האמונה היא העמוד האמצעי שכוללת את הימין והשמאל, שהם האהבה והיראה.
אם נשים לב, רשב"י לא אמר "רק אהבה", אלא שתלוי באהבה!
כי יראה כבר היה להם [ראה הסיפור באידרא], אז עכשיו צריך לכלול "גם אהבה" - ע"י האמונה שכוללת הכל, ואז הכל יהיה מושלם! -
החילוק הפשוט בין יראה - דין, לאהבה - חסד, מורכב יותר בתורה שלנו.
מכיוון שכלפי האמונת חכמים, צריך להאמין אפילו בימין שהוא שמאל וכן להיפך.
כלומר יש כאן משהו אחר לגמרי שהוא לא אהבה גמורה ולא יראה מוחלטת -
שדווקא בגלל זה צריך אמונת חכמים.
יש כאן דרך חדשה וממוצעת שדווקא בגלל המורכבות שלה, היא לא נוטה לימין או לשמאל...
כלומר גם האהבה כאן היא לא לבדה, היא מצד אחד חייבת התכללות, ומצד שני זה קורה דווקא אצל אבן השתיה, מקור הצימצום. -
@מאיר-לב
קוראים לזה "פגע וברח"...
זרקת פצצה, ולא הואלת בטובך להסביר.
אתה בעצם אומר לנו:
רבותי, אהבה זה לא אהבה שאתכם מכירים, ויראה זה לא יראה שאתם מכירים.
והראיה היא "שאפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל, ועל שמאל שהוא ימין".
הבנתי אותך.
אז בבקשה תסביר לפי התורה מה זה באמת "יראה ואהבה"?
מצפים לתגובתך -
@יאשע-הלברשטאם
אני שם הכל על השולחן!
אני פשוט מנסה לחפש מה רבינו מחדש יותר ממה שהייתי מבין לבד.
ברור לי שבתורה שלנו, יש רובד עמוק יותר לאהבה - שנובע מתוך היראה.
ואני בדיוק כמוך מחפש מה היא...
יש לי כיוונים שעולים מקשרי התורה והמחלוקת.
אבל מעניין אותי הכיוון שלך דווקא -ושל שאר החברים בפורום.
אולי ככה יהיה לי אומץ לכתוב גם את הגיגיי... -
@מאיר-לב
מישהו אמר לי שימין ושמאל, זה גם כשאומרים על ימין שהוא שמאל.
כלומר, דמיין לעצמך את החכם אומר לך ככה:
הוא מתסכל בפנים מאיימות ומפחידות, ואומר, "רביייתיי, עת צרה היא ליעקב", שפתיו רוטטות באימה, והוא ממשיך, "לכן צריך להתחזק באהבה...".
או לחילופין, רב נחמד עם גיטרה ביד, שר כמה שירים, ואח"כ מתחיל לדבר, "חבר'ה, מה אתם אומרים על המצב, צריך להכניס יראה לתוך החיים שלנו, פשוט לחיות עם יראה...".
והשומעים של 2 הדרשות בהלם -
כי יראה זה מפחיד, עם פרצוף כועס, ואהבה זה חיוכים עם גיטרה, ופתאום אמרו על על ימין שהוא שמאל - ועל שמאל שהוא ימין....
נו, זה מתקרב למה שהתכוונת?! -
@מאיר-לב כתב באהבה או יראה, או משהו שלישי...:
אבל מעניין אותי הכיוון שלך דווקא -ושל שאר החברים בפורום.
אולי ככה יהיה לי אומץ לכתוב גם את הגיגיי...התכוונת ל"אומץ", או ל"אמונה בעצמי בחידושים שלי שהם יקרים מאוד"?!
-
@ברוך-מאן
נראה לי שאחד תלוי בשני.... -
@יאשע-הלברשטאם
אחרי @ברוך-מאן חיזק אותי בעניין החידושים... הדברים שלך פתחו את הצוהר
למה שרציתי לכתוב.
לפי דבריך הנקודה מחודדת יותר.
אולי בשינוי קל...
זה לא שני רבנים שונים, זה אותו רב. שכשהוא מדבר על יראה מונחת בה גם אהבה אין סופית,
ומאידך, שהוא מדבר על אהבה, יש בה גם כן יראה שמסתתרת בתוך דבריו.
כלומר, הכל בלול אחד בשני.
זה דרך הממוצע שאינו נוטה לימין ולשמאל. -
תגובה: [אהבה או יראה](או משהו שלישי...)
באות ז מביא רבנו את ענין 'אבני יעקב' שנכללו כולם בתוך אבן השתיה וגו'.
ושם בפסוקים כשיעקב אבינו מתעורר אומר (בראשית כח, יז) וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.
וידוע ש'נורא' הוא לא יראה ולא אהבה. אלא הוא יראה של כבוד. ובערכין הוא יראה מתוך אהבה. והוא עמודא דאציעתא של בחינת יעקב בחיר שבאבות המאחד את היראה ואהבה יחדיו.