מי המציא את ח"י הכללים?
-
מן הראוי לפורום נכבד שכזה להעניק את הקרדיט לאדם ברוך הפעלים שהמציא את המושג ח"י כללים...
עד כדי כך שלומדים ומעיינים הוציאו ספר בשם "וחי בהם" על ח"י הכללים... -
@יאשע-הלברשטאם
הופס...
הכל בסדר איתך?
אתה לא יודע שאת המושג ח"י כללים הטביע ראבר"נ?
נ.ב. הלברשטאם מריח משהו אדמור"י, אולי קשור ל'רעבישע מעיישה'... -
@ברוך-מאן
אם הבנת את מוצאי, אז תתייחס בסלחנות לחוסר ידע בהיסטוריה של ברסלב.
ות'אמת, קצת ביררתי בברסלב מי המציא את הח"י כללים, ומתברר שזה יהודי יקר מירושלים בשם ר' נתן בורשטיין.
אדוני ההיסטוריון ר' ברוך מאן, מכיר אותו? -
@יאשע-הלברשטאם
כמדומני שסטיתם מהנושא של האשכול, נראה לי שהשואל התכוון לשאול מי יסד את אותם כללים, האם זה ראבר"נ, דהיינו שהוא גילה את מציאותם, או שהוא בסך הכל ליקט ואסף מדברי רבינו ומוהרנ"ת?
הנושא שאתם מדברים עליו הוא אחר, מי הטביע בקרב חסידי ברסלב את הלשון והמושג "חי כללים", הרי זה לא מושג שנכתב על ידי ראבר"נ, אלא בדורות יותר מאוחרים.
לעצם העניין, שתי השאלות מעניינות.
לגבי השאלה הראשונה אתייחס בהמשך אבל כלפי השאלה השנייה, יש לציין שבהדפסה הראשונ של הספר ביאור הליקוטים היו מודפסים רק ששה עשר כללים, הכלל השבעה עשר והשמונה עשר לא הודפסו כלל!
מי שרוצה פירוט והרחבה יסתכל בביאור הליקוטים מהדורת הקרן -
לגבי השאלה הראשונה -
חלק גדול מהכללים הם פשוט שיחות של רבינו עם קצת ביאורלדוגמא מה שאמר רבינו - 'אין מי שיכול להגיד פשט בתורה שלי רק אם הוא יודע אותה פנים ואחור'
(סליחה שאני לא מצטט אני לא טוב בדברים האלה)
בביאור פשוט זהו הכלל הראשון - שהתורה מתבאר מתוך עצמה וזהו הפשט של התורהיש עוד כמה כאלה דוגמאות אך לא ארחיב (גם כי אני לא ממש זוכר הכל חחח)
חלק נוסף הם מפורשים בליקו"ה כמו כל בחינה כלולה מכל הבחינות (כלל השביעי)
וכן זה לעומת זה (הכלל השישי)והכי יפה זה הכלל החמישי שהוא ביאור הפסוקים שסביבות הפסוק שרבינו הביא
אם תאמינו ברבי נתן תגלו נפלאות בעניין הזה אין פסוק שהוא דורש מיותר .....
למשל בליקו"ה פקדון הוא מרחיב על פרק מ' בתהילים ולא הבנתי מה הוא מצא שם
לאחר שפתחתי את הסוגייא בגמ' שדואג רוצה לדחות את דוד מהקהל ראיתי שהגמ' דורשת שם פסוק מפרק מ' עיי"ש וזה הדוגמאות הקטנות .... -
@נותלה-שלי
אז בעצם הח"י כללים הם של מוהרנ"ת, ליקט אותם בעיקר ראבר"נ, והגיעו עד למספר ח"י ע"י ר' נתן בורשטיין.
אז למעשה המחוייבות שלנו לכללים, זה לא רק בגלל ראבר"נ [שזה בודאי סיבה מספיקה], אלא היא דרכו של מוהרנ"ת בעצמו!! -
בהמשך לנושא שהעלה יאשע הלברשטאם. רציתי לציין שר' אברהם עצמו התחבט בעניין...
כך מבואר בהקדמת ביאור הליקוטים שהוא התפלא מאוד על המושג עיון בליקוטי מוהר"ן בימי בחרותו.
רק לאחר עיון בדברי מוהרנ"ת גילה את סוד כללי העיון.
כלומר מייסד הח"י כללים היה מוהרנ"ת, אך את אור החכמה שהוא האיר בתוכם - גילה ראבר"נ.
אולי זה המקום לגעת בנקודה רגישה קצת...
גם בח"י כללים עצמם - צריך לגלות את אור החכמה שטמן ראבר"נ בתוכם,
ולא לשכוח שהם מסתירים משהו עמוק, שצריך לחתור בתוכו כל הזמן -
אחרת הם כללים יבשים לגמרי ! -
@נותלה-שלי כתב במי המציא את ח"י הכללים?:
לגבי השאלה הראשונה -
חלק גדול מהכללים הם פשוט שיחות של רבינו עם קצת ביאוריהיה מעניין באמת למצוא מקור בדברי רבינו גם לשאר הכללים.
(אמנם יכול להיות שמוהרנ"ת שמע זאת מרבינו ולא הדפיס. מה דעתכם?) -
פוסט זה נמחק! -
@מאיר-לב כתב במי המציא את ח"י הכללים?:
גם בח"י כללים עצמם - צריך לגלות את אור החכמה שטמן ראבר"נ בתוכם,
ולא לשכוח שהם מסתירים משהו עמוק, שצריך לחתור בתוכו כל הזמן -
אחרת הם כללים יבשים לגמרי !כדרכך באשכולות אחרים, זורק פצצה והולך...
איזו חכמה יש בח"י כללים מעבר למה שכתוב בפירוש?
הכל ממש פשוט.
לא לערבב תורות, לדקדק בכל מילה, להבין למה הביא משל זה, וכו' וכו'
מה העומק?! -
@יאשע-הלברשטאם כתב במי המציא את ח"י הכללים?:
@מאיר-לב כתב במי המציא את ח"י הכללים?:
גם בח"י כללים עצמם - צריך לגלות את אור החכמה שטמן ראבר"נ בתוכם,
ולא לשכוח שהם מסתירים משהו עמוק, שצריך לחתור בתוכו כל הזמן -
אחרת הם כללים יבשים לגמרי !כדרכך באשכולות אחרים, זורק פצצה והולך...
איזו חכמה יש בח"י כללים מעבר למה שכתוב בפירוש?
הכל ממש פשוט.
לא לערבב תורות, לדקדק בכל מילה, להבין למה הביא משל זה, וכו' וכו'
מה העומק?!אני דווקא מתחבר לדברים של @מאיר-לב
אם רבינו כתב את התורות שלו דווקא בצורה כזאת, וודאי יש בזה סוד. -
@אולי-אזכה
@מאיר-לב
אולי אזכה מאמין לך/בך!
אז תרים את הכפפה, ותתחיל לגלות לנו סוד אחר סוד!! -
@יאשע-הלברשטאם
כששאלו את ראבר"נ לעת זקנותו, מדוע אינו כותב חידושים בליקוטי מוהר"ן.
הוא ענה שאת החידושים שלו הוא היה טובל בדמעות, וכעת - לעת זקנותו הדבר קשה עליו.
כלומר החידושים שלו טבולים בים של דמעות.
הם משהו אחר לגמרי מאיך שהם נראים...
במילים אחרות, מונחים בתוך החידושים שלו - התחזקויות חדשות לגמרי
שלא היינו מגלים אותם בתוך התורות של רבינו, בלעדי דמעותיו.
עכשיו צריך לחתור...