פורום 'לטייל בתורתו'
    • קטגוריות
    • פוסטים אחרונים
    • תגיות
    • משתמשים
    • הרשמה
    • התחברות

    רשע מכתיר את הצדיק

    מתוזמן נעוץ נעול הועבר האשכול המרכזי - דיונים חידושים והערות - בתורה ס"א
    פסוקים
    8 פוסטים 6 כותבים 67 צפיות
    טוען פוסטים נוספים
    • מהישן לחדש
    • מהחדש לישן
    • הכי הרבה הצבעות
    תגובה
    • תגובה כנושא
    התחברו כדי לפרסם תגובה
    נושא זה נמחק. רק משתמשים עם הרשאות מתאימות יוכלו לצפות בו.
    • נ מנותק
      נתן חיים
      נערך לאחרונה על ידי

      מנסה לגלות הבנה בפסוק
      לכאורה על פניו המצב שבו הרשע מכתיר את הצדיק - נשמע כמו משהו טוב...
      הצדיק באמצע והרשעים באים אליו ומסבבים אותו
      וכי מצב הפוך
      שבו הצדיק מכתיר את הרשע הוא טוב יותר?

      איש ריביא כ 2 תגובות תגובה אחרונה תגובה ציטוט 1
      • איש ריביא מנותק
        איש ריבי @נתן חיים
        נערך לאחרונה על ידי

        @נתן-חיים לא הבנתי ממש את שאלתך
        אוסיף עוד נקודה שמטרידה אותי בהבנת הפסוק
        רשע מכתיר את הצדיק
        יש בזה גם מובן של הכתרה והסמכה
        אולי זה קשור למה ששאלת...

        יאשע הלברשטאםי תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 1
        • יאשע הלברשטאםי מנותק
          יאשע הלברשטאם @איש ריבי
          נערך לאחרונה על ידי

          @איש-ריבי
          בסוף התורה - הרשע מכתיר את הצדיק!!
          כ"א בא עם צמצומיו אל הצדיק בר"ה
          כלומר, כל אחד בא עם הרשעות שלו למעמד ההכתרה באומן לתת את הכתר [השכל הכולל, ע"פ ליקו"ה גיטין] לצדיק

          איש ריביא תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 2
          • איש ריביא מנותק
            איש ריבי @יאשע הלברשטאם
            נערך לאחרונה על ידי

            @יאשע-הלברשטאם
            יפה מאוד
            אז את מסכים איתי שיש כאן משמעות מסוימת של מכתיר את הצדיק מלשון הכתרה
            כבר חשבתי שחרגתי לגמרי מהכיוון...
            אם כך
            למה רבינו מביא את זה בתור משהו שלילי כ"כ?

            תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 0
            • כ מנותק
              כמעט נחמן @נתן חיים
              נערך לאחרונה על ידי

              @נתן-חיים
              ראשית צריך להתחיל מכך שהפסוק נאמר בהקשר שלילי באופן ברור,
              והכוונה בפשט היא שהצדיק מכותר ע"י רודפיו הרשעים מכל הכיונים

              ספר חבקוק פרק א
              עַל כֵּן תָּפוּג תּוֹרָה וְלֹא יֵצֵא לָנֶצַח מִשְׁפָּט כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק עַל כֵּן יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל:
              מצודות דוד על חבקוק פרק א פסוק ד
              כי רשע - על כי נבוכדנצר מכתיר את הצדיק להצר לו בכל עבריו.

              אמנם המלבי"ם כן ביאר שהכוונה ב**'מכתיר'** היא מלשון 'כתר'
              ומבאר למה זה שלילי שהרשע נותן את העטרה והכתר לצדיק.
              כי רשע מכתיר את הצדיק - ר"ל גם הצדיק שרוצה לעשות משפט לא יוכל לעשותו, כי הרשע הוא המכתיר את הצדיק, ר"ל שהוא המלביש אותו כבר ועטרה שהצדיק השופט הוא קבוע לשפוט מאת המלך הרשע שהוא נתן עטרת הנשיאות בראשו, וצריך הוא להתנהג כפי חוקי הרשע ומשפטיו שהם עוות ועקול הדין, על כן יצא משפט מעוקל.

              וזה מדהים איך שדברי המלבי"ם משתלבים להפליא בקשרי המאמר.

              נ תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 2
              • נ מנותק
                נתן חיים @כמעט נחמן
                נערך לאחרונה על ידי

                @כמעט-נחמן
                אז יוצא כאן משהו מעניין
                כן טוב - לבוא _(גם הרשעים) לאבן שתיה ולהכתיר את הצדיק
                לא טוב - שרשע מכתיר את הצדיק
                מה עושה את ההבדל
                בואו נתמקד!

                ה תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 0
                • ה מנותק
                  הנעור בלילה @נתן חיים
                  נערך לאחרונה על ידי

                  @נתן-חיים
                  רבינו מביא את זה בהקשר לעשנים סרוחים שמקיפים את המוח.
                  ואולי זה הפשט רשע-עשנים סרוחים מכתרים את הצדיק-המוח.

                  תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 0
                  • נ מנותק
                    נחום בקר
                    נערך לאחרונה על ידי

                    תגובה: רשע מכתיר את הצדיק
                    נראה שהבחינה של עשנים מקיפים וסובבים את המח שזה בחינת רשע מכתיר את הצדיק. זה כנגד בחינת 'אמונת' חכמים. וכידוע מרבה"ק בכמה תורות שאמונה היא בחינת 'סובב ומקיף' בחינת אמונתך סביבותיך.
                    וכפי זה הרשע שמכתיר את הצדיק זהו פגם 'אמונת חכמים' שהוא מסובב את הצדיק אך בא עם אמונה פגומה. וממילא לא יכול לקבל מהצדיק. כי העקר שהכל תלוי בו. היינו הכלי לקבל מהצדיק הוא 'אמונת חכמים' וכמבואר בלקו"ה הכשר כלים ב.

                    תגובה 1 תגובה אחרונה תגובה ציטוט 0
                    • פוסט ראשון
                      פוסט אחרון