כלל א' - מיניה וביה
-
@יאשע-הלברשטאם
ברור שיש רצף של תורה אחר תורה
אבל ביאורים נפלאים יוצאים רק מתוך התורה
בהצלחה לכולנו -
@נותלה-שלי
שים לב!
רצ"ח לא דיבר על הרצף, הוא דיבר על המכנה המשותף!
ברור שרבי נחמן בא לומר מסר אחד! בכל התורות והסיפורים שלו, ואז זה צריך לגלות.
כמובן, שבכל תורה הוא גילה את זה בפנים אחרות, ואם נערבב תורות, אז נאבד את הפנים האחרות והמיוחדות. נכון.
אבל המסר הכללי - הוא אחד. -
אם נשים לב נראה שבכל תורה רבינו מדבר על עצמו ועל תורתו,
וכמו בתורה ס"א על הדרך שהצדיקים מורים, ההתכללות בהם, ועוד,גם אם נמצא דרכים מיוחדות והתכללות מיוחדת לתורה ס"א, עדיין "אין מקרא יוצא מידי פשוטו" שרבינו מדבר על כלליות תורותו ועצותיו, וא"כ כל תורותיו ועצותיו של רבינו בלולות וכלולות הן זו בזו.
(ולעובדא ולמעשה יש התבודדות של תורה ס"א והתחזקות של תורה ס"א וכדומה)
מה דעתכם?[אמנם וודאי שהצורה אמורה להיות שאחרי הבנת התורה מיניה וביה ע"פ התורה הנלמדת מבארים ודורשים את כל התורה, ולא שמבארים את התורה הנלמדת מכל התורה ]
-
@אולי-אזכה
מסכים איתך בקשר לצורת הלימוד.
אבל רוצה לחדד את המסר של רצ"ח:
לרבי נחמן יש מסר אחד, ומותר לכל אחד לומר שרבי נחמן התגלה אליו בחלום, וגילה לו מהו המסר...
והמסר האחד הזה, אמור לצוף בכל התורות.
[לדוגמא, אתה יכול להגיד שהמסר המרכזי הוא שמחה, או התבודדות, או התחזקות, או אולי שלא לאכול בצל...]
-
@יאשע-הלברשטאם
נראה לי שע"פ התורה שלנו המסר ששכלו של רבינו גבהה מדעתינו ועלינו להאמין שאין בכוחינו לצמצם את כל תורת רבינו למסר זה או אחר (כך התגלה לי בחלום...)
-
@אולי-אזכה
ראה בהקדמה של מוהרנ"ת, שכל מאמר שלו שייך לכל אדם ולכל זמן,
כדי שכל אדם בכל זמן יוכל להוציא הנהגות ישרות. -
@יאשע-הלברשטאם כתב בכלל א' - מיניה וביה:
לרבי נחמן יש מסר אחד, ומותר לכל אחד לומר שרבי נחמן התגלה אליו בחלום, וגילה לו מהו המסר...
והמסר האחד הזה, אמור לצוף בכל התורות.@יאשע-הלברשטאם יש מצב שהוא מתגלה בכמה חלומות
ובכל פעם מאיר נקודה אחרתוברצינות, אמר לי פעם חבר טוב:
דיבור מאוד אמיתי ונכון
רבינו מגיע לכל אחד לנקודה שלו
ומאיר אותה בצורה חדשה לגמרי
הוא בא לגלות את האור והחידוש שלך!
אצל כל אחד זה שונה
ויש גם שינויים בין הזמנים... -
לדעתי
לאור הלימוד בתורה ס"א
אסור להפוך את דברי רבינו לעצירות ח"ו
הכל בבחינת 'אין קץ' -
@איש-ריבי
דבריך נפלאים!
ומחדדים לי שהמסר המרכזי של רבי נחמן, אמור להיות מסר כזה שהוא בסגנון של "אין קץ".
כלומר, מסר שהוא על/אל גבולי. הוא באמת לא יכול להיות מסר מצומצם של עצירות.
אבל מהו המסר?! -
@יאשע-הלברשטאם כתב בכלל א' - מיניה וביה:
@אולי-אזכה
ראה בהקדמה של מוהרנ"ת, שכל מאמר שלו שייך לכל אדם ולכל זמן,
כדי שכל אדם בכל זמן יוכל להוציא הנהגות ישרות.בהקדמה מבואר שדברי רבינו הם כלליות גדול שכוללים את כל האנשים ואת כל התורה.
מוהרנ"ת מבאר כמה פעמים בליקו"ה שדווקא בגלל רוממות דברי רבינו אין דבר שלא נכלל בהם,
אמנם וודאי שתכלית כוונת רבינו היא למעלה למעלה מזה.
ישנה שיחה של הראב"ן: "שעשרת אלפים שנה אחר התחיה(!!) לא יבין דיבור אחד של רבינו כמו שהבין אותו רבינו בעולם הזה".